Siły wywołujące zmianę kursu jachtu

zmiana-kursu-jachtu-poradnik

 

Siły wywołujące zmianę kursu jachtu

Zdarza się, że powtórka z tematu przydaje się również bardziej doświadczenym żeglarzom, którzy na jachcie spędzili wiele godzin. Często zadaniem ponad siły staje się dla nich ustawienie jachtu tak, aby żeglował on jednocześnie szybko i ostro.

Pomocy szukać można w sieci, gdzie znajdziemy wiele rzeczy odnośnie żeglugi. Nie wszystkie rady są jednak słuszne. Błędna jest na przykład ta dotycząca stawiania masztu topem ku rufie. Nie jest to zgodne z teorią żeglugi na jachtach turystycznych.

Odpowiednie zrównoważenie

Największym problemem jest tak zwane zrównoważenie żaglowe. Najważniejsze jest, aby móc zrównoważyć siły aerodynamiczne, które są wytwarzane przez żagle i siły hydrodynamiczne od płetwy balastowej zwanej też mieczową i sterowej. Nazywamy to prawem symetrii sił oraz momentów, które obowiązuje na każdym kursie względem wiatru, kiedy to jacht porusza się ruchem ustalonym bez żadnych przyspieszeń.

Dlatego też w wytwarzaniu siły hydrodynamicznej udział musi brać płetwa sterowa, dzięki której rośnie powierzchnia przeciwdryfowa. Wskutek tego maleje też kąt natarcia odciążonej przez ster płetwy balastowej. Zauważyć więc trzeba, że siła hydrodynamiczna zależy wprost proporcjonalnie od samego kąta natarcia. Kiedy ma on niewielką wartość jacht żegluje znacznie ostrzej.

Ponadto nie do końca prawdą jest, że ostro żeglują jachty nawietrzne. Jacht, który żegluje bejdewindem, bez przechyłu może być tylko lekko nawietrzny. Wzajemne położenie sił aerodynamicznych i hydrodynamicznych radykalnie zmienia nawet niewielki przechył.

Co w takiej sytuacji? Kurs sterowania jachtem mówi, że wymaga to zwiększenia kątów natarcia na płetwie sterowej. Większe wychylenie steru oznaczać jednak będzie, że urosną także jego opory, a sama płetwa sterowa będzie działać jak hamulec.

Jeszcze gorzej wygląda to natomiast przy płetwie płytowej, w przypadku której wzrost oporów jest jeszcze większy. Ważne jest więc, aby nie była ona wykonana z blachy.