Marina Nawigator, Jora Wielka
Konserwacja jachtu zimą – naprawy szkutnicze
  1. Strona główna
  2. O nas
  3. Blog
  4. Konserwacja jachtu zimą – naprawy szkutnicze

Blog

Data
przyjazdu
Data
wyjazdu

Konserwacja jachtu zimą – naprawy szkutnicze

23 maja 2019

Sezon żeglarski kończy się jesienią. Zimą nie jest dostępny czarter jachtów na Mazurach ze względu na polskie warunki atmosferyczne. Jest to najlepszy okres na ewentualne naprawy szkutnicze i dokładne przygotowanie jachtu do zimowania. Przeglądy i prace konserwacyjne to idealny sposób, aby łódź była w pełni sprawna i niezawodna w kolejnym sezonie.

Jakie prace są wykonywane?

Usługi szkutnicze często dostępne są także w firmach, które na co dzień oferują czarter jachtów na Mazurach. Warto pamiętać, że ujemne temperatury w zimie źle wpływają na jacht, który na ogół przez kilka miesięcy stoi bez ruchu.

Do zimy należy przygotować m.in.:

  • silnik i instalacje mechaniczne,
  • instalacje sanitarne,
  • generatory,
  • klimatyzację.

Konserwacja linii paliwowej

Pierwszym krokiem podczas przygotowań jachtu do zimy powinno być oczyszczenie i konserwacja linii paliwowej. Układ paliwowy należy oczyścić z wody. Kolejnym krokiem jest przygotowanie paliwa w zbiorniku oraz całego zbiornika do zimowego postoju.

Konserwacja układu chłodzenia

Ważnym etapem jest konserwacja układu chodzenia. Prace polegają na drenażu wody, która pozostała w układzie i oczyszczeniu filtra. Następnie układ wypełnia się specjalnym czynnikiem, który chroni przed zamarzaniem. Ważne jest również sprawdzenie płynu w układzie zamkniętym pod kątem anty-zamarzania i jego ewentualna wymiana.

Wymiana oleju i sprawdzenie akumulatorów

Podczas prac szkutniczych jest ważna jest również wymiana oleju przed zimowaniem jachtu. Olej w silniku łodzi smaruje układ oraz chroni podzespoły jednostki napędowej przed korozją, a drobinki rdzy mogłyby uszkadzać części.
Jacht poza sezonem pozostaje w bezruchu przez kilka miesięcy. Ujemne temperatury sprawiają, że akumulatory mogą się rozładować. Przed zimowaniem należy naładować akumulator do pełna. To sprawi, że przed kolejnym sezonem jacht będzie się nadawał do dalszego użytkowania.

Stan oleju przekładniowego

Przed zimowaniem warto sprawdzić jakość oleju przekładniowego (w jachtach z przekładniami typu S oraz Z-drive). To pozwala wykryć ewentualny wyciek wody do układu smarowania. W przypadku, gdy dochodzi do wycieku, należy wymienić uszczelniacze na wałkach śrubowych. Woda mogłaby narazić wewnętrzne podzespoły na rdzewienie.

Sprawdzenie i zabezpieczenie dodatkowych elementów

Przed zimą należy również sprawdzić i zakonserwować dodatkowe układy i urządzenia na jachcie:

  • generatory,
  • klimatyzację,
  • instalację sanitarną.

Często miejscem zimowania jachtu są Mikołajki lub inne miejscowości na Mazurach, a właściciel mieszka kilkaset kilometrów dalej. Przydatna będzie więc instalacja systemu alarmowego C-POD (alarm antywłamaniowy, antypożarowy, antyzalewowy czy monitoring pozycji jednostki).

Ważne jest także dokładne umycie jachtu i zabezpieczenie go przed zagrzybieniem (preparatem do drewna lub laminatu). Podczas zimowania jednostka musi zostać przykryta plandeką. Jachty można zacumować np. w Ośrodku Marina Nawigator w Mikołajkach.

Jora Wielka 55
11-730 Jora Wielka, Polska

mobile nav bg
Zobacz na mapie
Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z naszymi promocjami i ofertami specjalnymi.

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij